dimarts, 17 de maig del 2011

JOCS DE CARRER: jocs d’avui, d’ahir i de sempre.



A Educació Física estem treballant els jocs de carrer, amb la idea de recuperar de la memòria aquells jocs que any enrere eren practicats als carrers i a les places de pobles i ciutats. 
És per això que us animem des d'aquest bloc a preguntar a què jugaven els vostres pares, mares, tiets, veïns, avis... quan eren petits. 

Escriviu el resultat a "COMENTARIS"...  En podeu escriure més d'un!! 
NO oblideu posar A QUI HO HE PREGUNTAT?, NOM DEL JOC? i COM ES JUGA?

22 comentaris:

  1. Raquel, mestra ed. física17 de maig del 2011, a les 21:24

    Sóc la Raquel, mestra d'educació física. Us animo a participar tant a alumnes com a pares, mares, tiets/es, avis i àvies, veïns/es, etc. Ens agradaria molt poder practicar els jocs que fèieu quan éreu petits.
    Per trencar el gel començaré jo. M'agradaria explicar-vos un joc que practicava amb els meus veïns/es al carrer. Es diu "zic, zac, zuc" i el fèiem servir per escollir qui parava. Tots els jugadors es posen en rotllana i avancen el seu peu dret de forma que es toquin les puntes. Alhora, tots diuen "zic, zac, zuc, un, dos, tres". Cada jugador escull si vol deixar el peu dret dins de la rotllana o treure'l cap a fora. Els jugadors que han fet una acció que és minoritària, continuen jugant. La resta es retira del joc. El darrer que queda, para.
    Espero que us hagi agradat. Properament el farem a educació física.
    Animeu-vos a escriure els vostres jocs. Fins aviat. Un petó,
    Raquel.

    ResponElimina
  2. Hola!!
    El joc que més recordo de quan era petita és: "A la zapatilla por detrás", algú el coneix??? :P

    ResponElimina
  3. Montse, classe dels víkings18 de maig del 2011, a les 19:02

    Hola a tothom, aquesta proposta em sembla molt interessant; pot ser un bon moment per començar a donar vida al nostre bloc.
    La llista de jocs és inacabable!!!

    A mi quan era petita m'agradava jugar al mocador, a la xarranca, a saltar gomes i a cordes. Fa molt temps, però realment ens ho passavem molt bé.

    ResponElimina
  4. Hola Raquel!!!
    He preguntat als meus pares i m'han explicat dos jocs.
    1-"Churro mediamanga mangotero"
    Es fan dos equips, un d'ells es posa en fila i ajupit i l'altre equip ha de saltar per sobre.Un cop han saltat diuen: Churro medismanga mangotero i els que estan ajupits han de dir la resposta correcta.Si ho diuen bé passen ha ser els que salten si fallen continuen estant aball.
    -Futbol (amb clavegueres)
    És com el futbol normal, però no hi ha pilota es juga amb una pedra i no hi ha porteries.Les porteries són les clavegueres.
    Molts Petons

    Paula Merino

    ResponElimina
  5. Hola Raquel, la meva mare de petita jugava al mocador, al joc de les estàtues, al xurro mediamanga mangontero,a arrancar cebes ... A la meva tieta li agradava molt el joc de les caniques i també jugava a matar. El meu avi jugava a lladres i civils, cavall fort, el borinot, al palet, entre molts altres.

    Fins demà

    Aleix N.

    ResponElimina
  6. Raquel, mestra ed. física19 de maig del 2011, a les 21:24

    Ei, això sembla que està agafant força!! Molt bé Paula Merino i Aleix Novensà. Veig que els vostres pares coincideixen en el joc del "churro, mediamanga, mangotero". Jo també hi jugava de petita. Però he de confessar que és un joc una mica bèstia i si no anem amb molta cura ens podem fer mal.
    A veure si hi ha algú que també m'explica algun joc amb cançoneta, com per exemple algun de picar mans, o algun joc acompanyat de cantarella o alguna cançó que utilitzaven per escollir grups Us avanço alguns: "un puñito se multiplia", "el cocherito leré", "miliquituli"...
    Apa, ara us toca a vosaltres. Animeu-vos i investigueu!!
    Un petó,
    Raquel.

    ResponElimina
  7. Hola sóc el Christian,un joc dels de que m'ha explicat la meva mare és deia(EL LIMBO)
    COM ÉS JUGA:Donç és juga,entre dos agafen una corda i els altres han de passar per sota de la corda sense ajupirse.

    CHRISTIAN

    ResponElimina
  8. Hola Raquel, sóc la Clara Vall de 5èC, li he pregunntat a la meva mama a que jugava quan era petita i m'ha dit que jugava a: carreres de cavall fort, a arrencar cebes i saltar a la corda.

    ResponElimina
  9. Hola a tots! Sóc la Cristina, mare de l'Anna Solé, jo jugava a "Tris Tras", s'agafaven dos de les dos mans i cada un escollia o una fruita cada un,normalment feiem "naranja" o "limón" sense que els altres o sapiguessin, aleshores els demés anaven pasant per sota el braços mentres cantavem:
    "Tris tras ,Tris tras
    el de alante corre mucho
    el de atras se quedará,
    Tris tras!"
    i pillaves al que pasava en aquell moment per sota i se li preguntava fluixet:
    "¿Naranaja o limón?"
    i segons el que deia es posava darrera agafant-lo de la cintura del que havia escollit, així succesivament fins que havien pasat tots i es formaven dos fileres, aleshores estiraven tots junts cada un per una banda fins que un dels dos equips guanyava.
    Espero haver-me explicat bé, si penso algun altre li explico a l'Anna.

    ResponElimina
  10. Hola a tots i totes sóc la Marta Ru , jo quan era petita jugava a cordes, a gomes , amb la baldufa que no era pas com les que teniu ara no? era de fusta normalment d'alzina i tenia forma cònica, era molt divertit!!! però a mi m'agradava molt jugar a PETACONS , els petacons eren una mena de Cromos petitons , tothom tenia la seva PETACA amb els petacons i es jugava de dos en dos , posaves els teus petacons al terra girants boca avall i el teu contrincant el mateix , uns separats dels altres, primer un i després l'altre i s'havien d'aconseguir girar amb la mà si ho feies et quedaves el PETACÓ del teu contrincant, era molt xulo!!!
    Bé espero haver-me explicat bé, una forta abraçada a tots!!!
    MARTA RUBIO

    ResponElimina
  11. Raquel, mestra Ed. física25 de maig del 2011, a les 21:33

    Ei, m'agrada que les famílies també s'animin a escriure. Moltes gràcies, Cristina. He de dir-te que jo també jugava al tris-tras, però amb una cantarella en català que deia "sota el pont". La mestra Marta Rubio jugava als patacons. El proper dia us ensenyaré a construir els vostres propis patacons amb una baralla de cartes vella i reptarem a la Marta Rubio a una partida.
    Els de 5è C ja han fet la seva primera sessió de jocs de carrer. Hem pogut practicar alguns dels jocs que heu anat escrivint: a la zapatilla por detrás (Carolina-mestra), churro mediamanga mangotero (que és el que aquí s'anomena com cavall fort), arrencar cebes (com molts heu posat), al limbo (Christian), jocs de saltar la corda, el rellotge, jocs de picar mans amb cantarelles... i tot això només en una sessió!!! Imagineu-vos la de jocs que encara ens queden per conèixer.

    ResponElimina
  12. Raquel, mestra Ed. física25 de maig del 2011, a les 21:36

    Us escric la cantarella que acompanya el joc de "la zapatilla por detrás":
    A la zapatilla por detrás, tris-tras, ni la ves ni la verás, tris-tras. Mirad para arriba, que caen judías, mirad para abajo que caen garbanzos. ¡A estirar, a estirar, que el demonio va a pasar!
    Hi ha una altra versió que diu: Mirad para arriba, que caen hormigas, mirad para abajo que caen escarabajos.

    ResponElimina
  13. Hola sóc el Christian perdo pero la meva mare hair em va explica un altre joc que és deia arrancar cebes i és juga que s'han de posar tots en fila al terra i un s'ha de posar devant i ha d'intentar arrancar el maxim de persones possible. GRACIES

    ResponElimina
  14. Que divertit!!! ja veig que us ho passeu d'allò més bé i que voleu construir els vostres pròpis patacons i retar-me a veure a veure qui guanya!!! jijijij una forta abraçada i bon cap de setmana a tothom ah i per cert QUE GUANYI EL BARÇA!!!!
    MARTA RU

    ResponElimina
  15. hola, soc l'alvaro, i vaig a dir uns joc que jugava la meva mare:al pillao, a las gomas, a la comba, el bote, i un dos tres pica paret.

    ResponElimina
  16. Hola sóc la Luana,jo jugo a los esqueletos es un joc de mans,també jugo a los paises es un joc k diu aixó:los paises jo me fui a la chinana para ver como era la chinana todo era chinana oooh chinana.Jo me fui a yolele para ver como era yolele todo era yolele oooh yolele.Jo me fui a chachacha para ver como era chachacha todo era chachacha ooh chachacha.Jo me fui a bomba para ver como era bomba todo era bomba oooh bomba.Jo me fui a chinana para ver como era yolele todo era chachacha oooh bomba

    ResponElimina
  17. Hola sóc la Iara, els hi preguntat als meus pares a que jugaven de petits: el meu pare petit jugava a:
    1.-escondite
    2.-polis i cacos
    3.-futbol
    4.-skate
    La meva mare de petita jugava a :
    1.-comba
    2.-futbol
    3.-"polis i cacos"
    4.-cuita amagar
    5.-jocs de pilota

    ResponElimina
  18. Hola, sóc l'Aïs. Li he preguntat a la meva mare a quins jocs jugava de petita i me n'ha dit un que m'ha semblat molt divertit: "plantats per sota"
    COM ES JUGA
    Un nen o nena pilla i a qui toqui es queda parat, amb les cames obertes perquè algú li passi per sota i el salvi. Així, pot continuar jugant.
    Fins demà!:)

    ResponElimina
  19. Hola, sóc el Blai. La meva mare de petita jugava a les gomes, xaranca,a la peste alta el ultim para, a la corda.
    El meu pare jugava a futbol, policias i lladres.
    adeuuuu

    ResponElimina
  20. Raquel, mestra ed. física1 de juny del 2011, a les 22:04

    Si us hi fixeu hi ha alguns jocs que nosaltres ja hi juguem a educació física, com per exemple el que ha explicat l'Aïs "plantats per sota" (és el que nosaltres anomenem com "stop", el del Blai "policias y ladrones" (que nosaltres li diem "polis i cacos"), la "peste alta", "l'amagatall"... Això vol dir, que els jocs de carrer són jocs que s'han anat jugant al llarg de tota la vida, ja que han anat passant de generació en generació (avis, pares, fills...) fins arribar a vosaltres. Moltes vegades els jocs es practiquen "per modes". No sé si us heu fixat que ara, al pati de l'escola, es juga molt a jocs de picar mans, com el que ha explicat la Luana ("los esqueletos").
    A veure si això us serveix per aparcar una mica el futbol i optar per altres propostes igual de divertides.
    Raquel.

    ResponElimina
  21. Hola Raquel!
    Yo he preguntat ala meva mare que jugava de petita i hem va dir:
    Tres Navíos Hay en el Mar.
    El Pañuelo.
    Zapatito Blanco
    Pica paret
    Franki

    ResponElimina
  22. OLA SOC LA PAULA.Q LA MEVA MARE JUGAVA A FET I AMAGAR I A L'ARRANCA CEBES ADEU!!!

    ResponElimina